„Venite, exultemus Domino…“

 

 

 

Gražina Dainauskienė.

Muzikologė.

 

Nutolo projekto „Kaunas Cantat“ tarptautinio festivalio „Kaunas Musica Religiosa“, vykusio Kaune vasario 18-21 dienomis, aidai. Žvelgiant iš laiko perspektyvos išryškėja stipriausi įspūdžiai, likę po festivalio konkurse dalyvavusių chorų perklausų.

Šiemet chorų konkurse dalyvavo septyni kolektyvai iš Vengrijos (vienas – dviejose kategorijose), Baltarusijos (1), Latvijos (4) ir Lietuvos (1). Iš pirmo žvilgsnio toks dalyvių kiekis nėra didelis, tačiau didele gausa nepasižymi ir kiti Europos chorų konkursai, skirti išimtinai sakralinei chorinei muzikai. Mažėja chorų dėmesys šiam žanrui, nors ir turinčiam didelį lobyną chorinių kūrinių? Kur kas didesnio chorų dėmesio sulaukia konkursai, talpinantys tokio pobūdžio muziką atskiroje kategorijoje tarp kitų žanrų. Juk ir retas choras apsiriboja vien sakralinės muzikos repertuaru. Tačiau šis pakilus sakralios muzikos margaspalvis akordas Kaune gana niūriame žiemos laike, dažnai sutampančiame dar ir su gavėnios periodu, jį svariai užpildo ir įprasmina.

Apibendrintai vertinant konkurso rezultatus, šiemetis konkursas itin aukštais chorų pasirodymais nepasižymėjo. Lyginant su ankstesniais „Kaunas Musica Religiosa“, nuo pat festivalio pradžios 2011 metais chorų iškovotų balų kartelė slenka žemyn. Pirmajame konkurse užfiksuota 100 balų Grand Prix aukštuma palaipsniui slūgo ir šiemetiniame konkurse apsiribojo tik 85,3 balais, palikusiais Grand Prix taurę nepaliestą. Šis smuktelėjimas nesumenkina konkurso reikšmės. Greičiau įrodo komisijos nenuolaidų požiūrį chorų interpretaciniams paslydimams.

Vertinant ne tik komisijos, bet ir eilinio klausytojo žvilgsniu, chorų konkurse  ryškiu šviesuliu nesužibo nė vienas festivalyje dalyvavęs kolektyvas. Beveik visi buvo pakankamai vienodai „sidabriniai“.

Intrigą sukėlė vokalinis „Family Singers“ ansamblis iš Vengrijos Egerio miesto, ypatingas tuo, kad jame dainuoja vienos giminės (teisingiau – dviejų seserų šeimų) nariai. Šis šeimyninis devynių-dešimties asmenų (atskiruose kūriniuose, prisijungus mažiausiems dalyviams, padidėjantis iki 13-os) ansamblis, susibūrė vos prieš trejus metus. Jam vadovauja vienos iš šių šeimų – šešių vaikų tėvas Vilmos Toth. Trys vyriausieji ansamblio nariai, nuo vaikystės dainavę choruose, šį pomėgį įskiepijo ir savo vaikams. Jų repertuare – klasikiniai chorų a cappella įvairių žanrų kūriniai nuo sakralinės iki šiuolaikinės, nuo folkloro aranžuočių ir spiričiuelių iki populiariosios ir filmų muzikos.

Išskirtinė ansamblio sudėtis neretai priverčia imtis kūrinių aranžuočių, kurias ansambliečiai patys ir susikuria. Nors beveik visi jaunesnieji dalyviai lanko muzikos mokyklas, tačiau profesionalių muzikantų šiame ansamblyje nėra, išskyrus vieną iš vyresniųjų seserų, dirbančią muzikos mokytoja bendrojo lavinimo mokykloje. Tačiau įgimtas muzikalumas ir geri balsų daviniai leidžia kiekvienam iš jų dažnai imtis ir solisto vaidmens. Tokiame ansamblyje gana sudėtinga išlyginti skirtingo amžiaus dalyvių balsus, tačiau tai nestabdo ansamblio repertuaro pasirinkimo. Festivalyje skambėjo Jan Pieterszoon Sweelinck, Zoltán Kodály, Lajos Bárdos, Miklós Kocsár kūriniai ansamblių suaugusiųjų kategorijoje bei marga puokštė spiričiuelių atitinkamoje kategorijoje. Charizmatiškas ansamblis nepaliko abejingų. Nors, kaip teigė ansamblio vadovas, juos dar kausto scena, todėl jie daug dirba tobulindami ne tik muzikinę interpretacijos pusę, bet ir siekdami didesnio išorinio kolektyvo žavesio.

Nors šis ansamblis susižėrė pagrindinius festivalio prizus – Kauno miesto savivaldybės prizą „Už įtaigiausią sakralinės muzikos interpretaciją“ bei organizatorių įsteigtą „Žiūrovų simpatijų prizą“, surinkęs 85,3 balus, namo parsivežė antrosios vietos taurę.

Kiti konkurse dalyvavę chorai: trys vaikų ir trys mišrūs suaugusiųjų chorai. Tarp vaikų chorų solidžiu repertuaru išsiskyrė vaikų choras „Ugnelė“ (vadovė Valerija Skapienė), atstovaujantis Vilniaus Juozo Tallat-Kelpšos konservatorijos patalpose veikiančią choro mokyklą. Tačiau jo surinkti 82 balai, lėmę sidabro diplomą (likę kiti du vaikų chorai tenkinosi bronza), finalinės kovos dėl didžiojo prizo nepasiekė.

Tarp suaugusiųjų chorų virė intensyvi sidabriniu atspalviu paženklinta kova. Dėl finalo rungėsi latviai su … latviais: mišrūs chorai „Auce“ (vadovas Jānis Zirnis), „Rigava“ (vadovas Ivars Krauze) ir moterų choras „Laiksne“ (vadovė Ināra Bērziņa). Pasverti jų atlikimą išties buvo sudėtinga, nes visi, turėdami nemažų privalumų, nestokojo ir trūkumų. Komisija, kurios nariai – Rihards Dubra (Latvija), Rolandas Daugėla (Lietuva) bei pirmininkas Romans Vanags (Latvija), į tolimesnę kovą nusiuntė visus tris chorus kartu su ansambliu „Family Singers“. Po pasirodymų kovoje dėl „Grand Prix“ galutinis verdiktas buvo kiek netikėtas, bet teisingas. Greta jau minėtos antrosios vietos taurės vokaliniam ansambliui „Family Singers“, trečiąją taurę pelnė moterų choras „Laiksnė“, o kiti chorai liko be taurių. Niekam neįteikta ir 1-osios vietos taurė, jau nekalbant apie patį „Grand Prix“. Neįteiktas ir portalo choras.lt prizas.

Tačiau festivalis – ne vien konkurso pasirodymai. Festivalį įrėminusiuose atidarymo ir pabaigos koncertuose vėl klausytojai išgirdo kasmet juose dalyvaujančius kauniečių kolektyvus: Kauno Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų (Vytauto Didžiojo) bažnyčios kamerinį chorą „Cantate Domino“ bei Kauno Juozo Naujalio mosleivių choras „Cantica“ (abiejų vadovas Rolandas Daugėla), Giedojimo grupę Scola Cantorum Kaunensis (vadovė Laima Botyrienė), taip pat – svečių iš Vengrijos, Baltarusijos bei Latvijos pasirodymus. Festivalį ypač reikšmingai papuošė įspūdinga programa, nardinanti klausytoją į subtilaus grigališkojo giedojimo gelmes, pristatyta vokalinio ansamblio „In Campo Aperto“. Ansamblis įkurtas 2013 m. ir jau dalyvavo „Kaunas Musica Religiosa“ festivalyje 2014 metais. Jame – keturi žavūs sopranai: Justina Orlovskytė, Roberta Daugėlaitė, Viktorija Silenkovaitė ir Beatričė Baltrušaitytė.

Šiemetinis festivalis „Kaunas Musica Religiosa“ nutilo iki kitų metų, palikdamas klausytojų širdyse Kūrėjo šlovinimo giesmių aidą, su viltimi, kad religinės muzikos tradicija nesilpnės, kviesdama vėl susiburti chorų kolektyvus džiaugsmingam giedojimui: „Venite, exultemus Domino…“

Konkurso rezultatai:

Kategorija Choras Vadovas Šalis Balai Diplomas
A1 Vaikų choras „Syabryna“ Tatiana Bartashuk Minskas,

Baltarusija

78,6 BRONZOS
A1 Vaikų choras „Ugnelė“ Valerija

Skapienė

Vilnius,

Lietuva

82 SIDABRO
A1 Rygos Imanta vidurinės

mokyklos merginų choras

Unda“

Rita Birzule Ryga,

Latvija

77 BRONZOS
F Vokalinis ansamblis

Family Singers“

Vilmos Toth Eger,

Vengrija

84,3 SIDABRO
D Mišrus choras „Auce“ Janis Zirnis Auce,

Latvija

84,3 SIDABRO
D Choras „Laiksne“ Ināra Bērziņa Broceni,

Latvija

85 SIDABRO
D Mišrus choras „Rīgava“ Ivars Krauze Ryga,

Latvija

85,3 SIDABRO
S Vokalinis ansamblis

Family Singers“

Vilmos Toth Eger,

Vengrija

85,3 SIDABRO

Specialūs prizai:

  • Kauno miesto Savivaldybės į steigtas prizas „Už į taigiausia sakralinės muzikos

interpretaciją “ – Vokalinis ansamblis „Family Singers“ Vadovas Vilmos Toth (Eger, Vengrija)

  • Organizatorių į steigtas prizas „Žiūrovų simpatijų prizas“ – Vokalinis ansamblis „Family Singers“ Vadovas Vilmos Toth (Eger, Vengrija)

GRAND PRIX konkurso rezultatai:

  • 3-os vietos taurė – Choras „Laiksne“ Vadovė Ināra Bērziņa (Broceni, Latvija)
  • 2-os vietos taurė – Vokalinis ansamblis „Family Singers“ Vadovas Vilmos Toth (Eger,

Vengrija)

Parašykite komentarą