Klaipėdos „Cantare“ dainininkai Berlyne dalyvavo reginyje Pirmo pasaulinio karo pabaigos šimtmečiui atminti

Lapkričio 2 dieną 17 tūkstančių vietų turinčioje Berlyno Mercedes Benz arenoje – vienoje moderniausių pasaulyje – 2000 atlikėjų iš 27 pasaulio šalių buvo suburti atlikti populiaraus britų kompozitoriaus Karlo Jenkinso kūrinį „Ginkluotas žmogus: Mišios už taiką“. Tarp dalyvių buvo ir Klaipėdos miesto savivaldybės Kultūros centro Žvejų rūmų choro „Cantare“ grupė, kurios dalyvavimą unikaliame renginyje rėmė UAB „BIOK laboratorija“.


Pasaulio koncertų salėse dažnai skambantis kūrinys šį kartą buvo skirtas Pirmojo pasaulinio karo pabaigos šimtmečiui atminti. Karą smerkianti muzikinė kompozicija, parašyta chorui, solistams, musulmonų šventikui ir simfoniniam orkestrui. Kūrinyje tradicinės mišių dalys susipina su bibliniais, įvairių laikotarpių anglų poetų ir rašytojų tekstais, eilutėmis iš „Mahabharatos“, tradicine musulmonų malda, mintimis apie Hirosimos tragediją. Kompozicija atliekama rodant vaizdus – 2007 metais sukurtą dokumentinį filmą „Ginkluotas žmogus“, kuriame vizualiai perteikiami praeities karų istorijos momentai ir dabartinių karinių susidūrimų, religinių prieštaravimų padariniai. Muzika ir vaizdai sukrečia, bet kartu ir neša viltį, tikėjimą taikia ateitimi: „Viešpatie, nušluostyk mūsų ašaras ir nebeleisk mums daugiau to patirti: nei liūdesio, nei skausmo“, – tokie žodžiai kaip malda išdainuojami kūrinio pabaigoje visiškoje tyloje.


Prasmingai kūrinio idėjai neabejingas liko Pasaulio orkestras už taiką (World Orchestra for Peace). Šiame orkestre groja skirtingų šalių geriausi muzikantai, tarsi tampantys savo šalies taikos ambasadoriais. Neatlygintinai grojantys muzikantai susiburia svarbiems projektams įgyvendinti. Tai – unikalus orkestras, kuriame keičiasi muzikantų pozicijos, nėra pastovios sudėties, nors dalis muzikantų nesikeičia daug metų.


Chormeisterio Ramūno Baršausko, ruošusio grupę koncertui, teigimu, dalyvavimas šiame projekte buvo neįkainojama patirtis. „Unikalu vien tai, kad buvome vieninteliai atlikėjai iš Lietuvos, dalyvavę šiame renginyje. Muzika, vaizdai, susikaupimo nuotaika, filmas su „gyvu garso takeliu“ ir mums, ir žiūrovams leido dar tikroviškiau pajusti karo tragizmą ir kartu apmąstyti dabarties trapumą. Įspūdinga ir tai, kad kūriniui dirigavo jo autorius – K. Jenkinsas, preciziškai ir tiksliai laikęsis garso ir vaizdo sinchroniškumo, tikslaus tempo. Kad muzikinė faktūra būtų atlikta sklandžiai, atlikėjams prireikė nemažai laiko ir didelio atidumo. Tačiau tik taip patyrėme nepamirštamą įspūdį, atlikimą papildėme veržliu, dinamišku emociniu užtaisu“, – teigė R. Baršauskas. Choristė Alina Birbalaitė, daug komunikavusi su projekto kūrybine komanda, apgailestavo, kad dalyvauti šiame projekte galėjo tik choro grupė ir išsakė viltį, kad žinia apie naujas muzikines patirtis paskatins ir kitus atrasti save muzikuojant, dalyvaujant chorinėje veikloje, teikiančioje neįtikėtinai daug džiaugsmo ir nepamirštamų įspūdžių.


Koncerto metu įvyko ir naujausio K. Jenkinso kūrinio „Lamentation“ premjera. Muzikinis kūrinys sukurtas pagal sirės Amineh Abou Kerech poemą „Rauda Sirijai“ (angl. Lament for Syria). 2017 m. Amineh šeima iš Sirijos persikėlė į Angliją, kurioje mergaitė mokėsi naujos kalbos ir jau po metų gyvenimo šioje šalyje ji laimėjo pirmąjį savo prizą už anglų kalba kuriamą poeziją. Koncerto metu jaunoji poetė savo poemą perskaitė, o paskui ji nuskambėjo atliekama 300 choristų, tarp kurių ir choro „Cantare“ nariai, bei simfoninio orkestro.


Po koncerto stebėjomės, kaip lengva draugėn suburti daugybę skirtingomis kalbomis kalbančių žmonių ir kartu su jais dainuoti. Iš tiesų, gera būti bendrystėje, kai kalbi apie skaudžią žmonijos istoriją, bet tiki taika, kai išpažįsti tas pačias vertybes, kai atrandi taip pat plakančias širdis. Mus, skirtingai kalbančius, jungia, bendrystėn buria viena filosofija – muzikos filosofija.

Parašykite komentarą