Džiaugsmo savaitę – „Cantate Domino“ konkursas Kaune

Gražina DAINAUSKIENĖ.

Muzikologė.

Apmąstymais ir laukimu paženklintas advento laikotarpis trečiąją savaitę nušvinta džiaugsmingomis nuotaikomis – artėja šv. Kalėdų stebuklas. „Gaudete“ nuotaikomis pažymėtas ir tarptautinis chorų sakralinės, adventinės ir kalėdinės muzikos festivalis „Cantate Domino“, tradiciškai užbaigiantis trečiąją advento savaitę.

Šiemetinę džiaugsmo savaitę festivalis (gruodžio 17-20 d.) chorinės muzikos skambesiu pripildė jau 23-ią kartą. Atidarymo ceremonijoje skambėjo Kauno ir Rygos studentų atliekamos programos – pasirodė LSMU mišrus choras „Neris“ (vadovas Tomas Lapinskas) ir Rygos technikos universiteto mišrus choras „Vivere“ (vadovas Gints Ceplenieks ir Sintija Šmite). Vakaro akcentu tapo egzaotiškas ansamblis iš Ugandos „Aba Taano“.

Šį kartą tarp dalyvių – ne tik saulėtosios Afrikos spinduliais klausytojų širdis sušildęs spalvingas ir charizmatiškas ansamblis „Abo Taano“, bet ir jaunatviškumu bei darna klausytojus papirkęs Čekijos Nový Jičín miestelio jaunimo choras „Ondrášek“, tradiciškai festivalį aplankantys kaimynai – Latvijos ir Lenkijos kolektyvai. Tačiau tarp lietuvių chorų šiais metais festivalis buvo nepopuliarus. Jį papuošę vos keli kolektyvai apsiribojo pasirodymais koncertuose (Z kategorija), o chorų konkurse Lietuvą atstovavo tik vienas – jaunučių choras „Želmenėliai“ iš Marijampolės.

Festivalio atidarymas, dalyvių konkursiniai pasirodymai bei tradicinis jaunųjų atlikėjų koncertas šį kartą vyko atnaujintų VDU Muzikos akademijos rūmų salėje. Ji nedidukė, bet gana jauki, chorų konkurso metu išbandžiusi akustikos ypatybes tiek esant negausiam klausytojų skaičiui (jų gerokai pagausėdavo tik pasirodant egzotiškajam ansambliui iš Ugandos), tiek sugužėjus didžiajai daliai kolektyvų ir klausytojų jaunųjų atlikėjų koncerto metu. Buvo užpildytos ne tik visos žiūrovų eilės – netilpę nepasididžiavo atsisėsti ant grindų, stovintieji išnaudojo visus salės pakraščius. Tai turėtų nestebinti žinant, kad po jaunųjų atlikėjų koncerto, vykstančio jau pasibaigus konkursui, skelbiami kolektyvai, perėję į Grand Prix konkursą.

Laukimas, užpildytas fleitų, vokalo ir chorinės muzikos garsais, neprailgo. Koncertą papuošė Kauno Juozo Naujalio gimnazijos mokiniai – fleitininkės Rugilė Ambrazevičiūtė bei pasigėrėjimą klausytojams sužadinęs fleitų duetas – Vaida Mikalajūnaitė ir Eglė Gudaitytė (mokytojas Algimantas Treikauskas, koncertmeisterė Aušra Gelusevičienė), solistas Klaudijus Zajančkauskas (mokytoja Rima Daugėlienė, koncertmeisteris Darius Kudirka). Chorinę jaunųjų atlikėjų dalį atstovavo du kolektyvai. Tai Marijampolės mokyklos – darželio „Želmenėliai“ to paties pavadinimo choras (vadovas Valdas Mačiulskas) bei jam talkinęs ir ovacijų audrą sukėlęs skudutininkių ansamblis, taip pat ir patys mažiausieji Kauno berniukų ir jaunuolių chorinio dainavimo mokyklos „Varpelio“ choristai – mokytojos Vilmos Masienės vadovaujami antros klasės dainorėliai. Maloniai nuteikė ne tik pirmus-antrus metus dainuojančių mažylių nuoširdus giesmelių atlikimas, bet ir jiems akompanavusios Robertos Daugėlaitės improvizuotos fortepijoninės išdailos.

Tačiau pagrindinis dėmesys festivalyje – jo konkurse dalyvavusiems chorams ir ansambliams. Konkursą sudaro dvi dalys – su privalomąja programa ir be jos. Dalyviai gali varžytis įvairiose konkursuose nusistovėjusiose – vaikų, jaunimo, lygių ir mišrių balsų, kamerinių chorų bei ansamblių kategorijose. Jose jėgas išbandė dešimt kolektyvų. Du iš jų – net keliose kategorijose. Afrikiečių ansamblis „Aba Taano“ pasirodė trijose: be privalomos programos – F (ansambliai) ir S (spiričiueliai, gospelai, džiazas)kategorijose bei su privalomąja programa – F kategorijoje. Čekijos Novy Jičyno (Nový Jičín) jaunimo choras „Ondrášek“ (vadovas prof. Václav Ptáček) žavėjo klausytojus dviejose – šiuolaikinės muzikos (M) bei jaunimo chorų (B) kategorijose.

Konkursinius pasirodymus penktadienio priešpietį pradėjo mažiausieji – Marijampolės mokyklos – darželio „Želmenėliai“ jaunučių choras „Želmenėliai“ (vadovas Valdas Mačiulskas). Gaivūs choristų balsai, pakankamai malonus derėjimas liudijo apie choro nemenkas galimybes (šis choras nepabūgo koncertuoti pernai Rygoje vykusiose Pasaulio chorų žaidynėse), tačiau pasirodymą menkino choristų susikaustymas (ankstyvos kelionės padarinys?), visuotino gyvybingumo ir dėmesingumo stoka (sukaupti dėmesį mažųjų choruose nėra paprasta).

Vaikus pakeitęs kamerinis choras iš Lenkijos Kašubų regiono Gowidlino miestelio „Discantus“ (vadovas Sławomir Bronk) taip pat neįveikė stingulio, kuris turėjo įtakos intonacijai (ypač sopranams), nors bendras kolektyvo pasirodymas paliko neblogą įspūdį.

Trečiojo pasirodymo visi laukė nekantriai, patyrę pirmuosius įspūdžius festivalio atidarymo koncerte, klausydami ansamblio iš Ugandos „Abo Taano“ (vadovas Ssenteza Derrick). Šis ansamblis susibūrė iš muzikaliausių Ugandos sostinėje Kampaloje veikiančios našlaičių mokyklos atstovų, pradžioje jungęs penkis narius (tą atspindi ir ansamblio pavadinimas „penki“ lugandos tarme), vėliau pasipildęs ir pradėjęs aktyviai koncertuoti šešiese ne tik savo krašte, bet ir visame pasaulyje, savo talentais žavėdamas klausytojus. Tačiau nusivils tie, kurie tikėsis jo programose įmantresnių, sudėtingos harmonijos partitūrų įprasminimo. Ansamblis atlieka įvairių afrikiečių tautų liaudies muziką, su jai būdinga gana paprasta harmonija ir ritmais, gospelus, šlovinimo giesmes, šalia savo tradicinio repertuaro privalomosios programos kategorijoje pristatęs ir žaismingą Orlando di Lasso madrigalą „Allala pia Calia“, nestokojusį vaidybos. Tiek šiame, tiek kituose kūriniuose pasireiškiantis begalinis artistiškumas, intonacijos darna, kiekvieno dalyvio puikių tembrų ir solinių galimybių balsai, spalvingos aprangos ir lankstūs judesiai sukuria mažų spektaklių įspūdį, kuriais nesižavėti neįmanoma. Ir nors šio ansamblio programos visuose trijuose konkursiniuose pasirodymuose šiek tiek „išlipusios“ iš įprastinių chorinės muzikos rėmų, jo dalyvavimas festivalyje tapo egzotiška „Cantate Domino“ puošmena. Natūralu, kad ir žiūrovų simpatijų, ir portalo choras.lt prizas už išraiškingiausią pasirodymą atiteko būtent jiems.

Iš karto po afrikiečių pasirodęs čekų jaunimo choras „Ondrášek“ (vadovas prof. Václav Ptáček) iš Nový Jičín miestelio – didžiulis kontrastas lyginant su prieš tai skambėjusiais kolektyvais tiek skambesio kokybe, tiek ir kiekybe. Sceną užpildė beveik pusšimtis merginų ir trys jaunuoliai, nežiūrint choristų gausos, dainuojantys, niuansuojantys ir kvėpuojantys visi vieningai, kaip vienas didelis organizmas. Jų pirmasis pasirodymas – vienintelis konkurse atstovavęs šiuolaikinės muzikos kategoriją. Šiuolaikinė muzika neretam chorui tampa iššūkiu, tačiau šis choras šiuolaikinės kalbos, kūrinių turinio ir dramaturgijos užduotį įgyvendino su pavydėtinu lengvumu ir darna. Skambėjo šiuolaikinių autorių kūriniai, atstovaujantys įvairias chorinės muzikos kultūras – suomių Kaj-Erikn Gustafsson, ispanų Javier Busto, čekų Petr Eben, norvegų Frode Fjelheim. B kategorijoje (su privalomąja programa) šis choras pristatė kitą turiningą programą: japonų kilmės amerikiečių autoriaus Kentaro Sato „Veni et Emitte“, choro vadovo Václavo Ptáčeko „Ave Maria“, Giovanni Pierluigi da Palestrinos „Pueri Hebraeorum“ bei žinomo amerikiečių gospelų ir spiričiuelų kūrėjo Keitho Hamptono „Praise His Holy Name“. Iš šios ir ankstesnės programų sprendžiant panašu, kad choro repertuaras orientuotas šiuolaikinės muzikos kryptimi, todėl klausytojai pasigedo pagal privalomosios programos nuostatus priklausiusio romantizmo laikotarpio (XIX a.) kūrinio, nebent šiai krypčiai priskirtume paties choro vadovo romantiškos stilistikos giesmę „Ave Maria“. Tačiau šio choro pasirodymas, nežiūrint smulkių trūkumų, visiems paliko didelį įspūdį, užimdamas lyderio poziciją dar net nepasibaigus konkursui.

Po tokio choro pasirodymo kitam kolektyvui išeiti į sceną nėra paprasta. Užkelta kokybės kartelė įpareigoja… Tad ansambliui „Schola Cantorum“ iš Gdansko (vadovas Sławomir Bronk) teko nelengvas uždavinys – nenublankti. Kaip skelbiama festivalio programoje pristatant kolektyvus, šiame septynių dainininkų sudėties ansamblyje dainuoja Stanislovo Moniuškos muzikos akademijos studentai, besispecializuojantys ankstyvojo laikotarpio muzikoje, atlikdami Vaclovo Šamotuliečio (Wacław z Szamotuł), Guillaume de Machaut, Claudio Monteverdi, Bartłomiejaus Pękielo kūrinius, siekdami atskleisti renesanso stilistiką, pirmame kūrinyje paslydo su intonacija (Šamotuliečio „Kryste, dniu naszej swiatlosci“). Tolimesnė programa pirmojo nedarnos įspūdžio nebepanaikino, vis sugrąžindama mintimis atgal į prieš tai buvusio kolektyvo pasirodymą, nejučia lyginant septynių muzikos akademijos studentų ir pusšimčio vienu alsavimu dainuojančių jaunųjų čekų atliekamos muzikos skambesį.

Privalomos programos kategorijoje, be jau minėtų Čekijos jaunimo ir afrikiečių ansamblio, išgirdome keturis latvių kolektyvus (tris mišrius chorus ir moterų ansamblį) bei lenkų kamerinį chorą. Moterų vokalinis ansamblis „Guns“ iš Jelgavos (vadovė Guna Agruma), Ozolniekų mišrus choras „Līga“ (vadovas Vilhelms Vācietis) bei choras „Salve“ iš Rygos (vadovė Baiba Ozoliņa) stipresnio įspūdžio nepaliko.

Latviją ryškiausiai atstovavo Rygos technikos universiteto mišrus choras „Vivere“ (vadovas Gints Ceplenieks ir Sintija Šmite), paskutiniais metais laimėjęs keletą ryškių apdovanojimų (aukso medalis Pasaulio chorų olimpiadoje 2014 m. Rygoje bei aukso diplomas tarptautiniame Gdansko chorų konkurse 2015 m.), festivalyje pasirodė su pakankamai solidžia programa.

Išraiškingai nuskambėjus norvegų kompozitoriaus Knuto Nystedto „Gloria“ iš „Missa brevis“, sėkmė trumpam nusisuko atliekant švedų kompozitoriaus Jano Sandströmo aranžuotą Michaelio Praetoriaus „Es ist ein Ros ensprungen“. Dvylikos balsų partitūra, kurioje kiekvienas besitęsiantis garsas lyg dangoraižio segmentas, choro pradėta daug žadančia darna ir kokybe, kūrinio viduryje daugiabalsiuose akorduose ėmė „slidinėti“ gerokai išklibindama šio muzikinio statinio pamatus ir sumenkindama choro pasirodymą. Meistriškumo reikalavo ir kiti kūriniai: Antono Brucknerio „Os justi“ su vos ne kas taktą kintančiais vaiskios harmonijos vingiais, Alpių reljefą primenančiais dinaminiais pakilimais ir kritimais bei Ludovico Grossi da Viadanos „Exultate, justi“, lengvai pulsuojanti džiaugsmingais renesansiškais dialogais ir kontrastais. Iki įsimintino rezultato pritrūko nedaug – ryškesnės dinamikos kaitos bei skambesio skaidrumo, bet pastangos tai įgyvendinti buvo akivaizdžios.

Vienintelis kamerinių chorų kategorijos dalyvis – Gdansko kamerinis choras „Tutti e Solo“ (vadovė Wiktoria Batarowska), pasižymintis minkštu balsų tembru ir gera darna savo pasirodymą pradėjo žaisminga Adriano Banchieri „Capricciata“ su gyvūnų (kniaukiančių, lojančių ir kukuojančių) kontrapunktu. Gerą įspūdį paliko ir ekspresyvi Felixo Mendelssohno „Richte mich, Gott“ bei įtampos prisodrinta Henryko M. Góreckio „Amen“, tiek viena, tiek kita kulminacijų epizoduose sušlubavusios intonacijomis. Pabaigai – Maskogų indėnų charakterį atskleidusi nesudėtingos harmonijos giesmė „Heleluyan“, aranžuota Jerry Urlich.

Konkurso dienos vakare paskelbti geriausiai pasirodę chorai džiūdavo – sekmadienio rytą jų laukė naujas konkursas dėl Grand Prix ir taurių. Dėl čekų jaunimo choro „Ondrášek“ intrigos nebuvo – jie savo pasirodymais pelnė daugiausia simpatijų ir tapo konkurso lyderiais. Klausytojai tikėjo ir afrikiečių ansamblio „Aba Taano“ sėkme. Nuo jų nedaug atsiliko Rygos mišrus choras „Vivere“ bei Gdansko kamerinis choras „Tutti e Solo“. Paskelbus laiminguosius, prognozės pasitvirtino.

Šiemetiniame „Cantate Domino“ chorų konkurse kolektyvus vertino solidi žiuri komisija. Komisijos pirmininkas – Jae-Joon Lee (Pietų Korėja), orkestrų, operos ir chorų dirigentas, daugelio tarptautinių ir nacionalinių projektų kviestinis dirigentas, vadovaujantis jaunimo simfoniniam orkestrui Pietų Korėjos Daegu mieste, Yeosu miesto choro dirigentas ir meno vadovas, kviestinis profesorius Filipinų sostinės Manilos muzikos koledže, tarp daugiaplanės veiklos ir įsipareigojimų radęs laiko dalyvauti šio festivalio žiuri komisijos darbe.

Komisijos nariai – Lietuvos chorų sąjungos prezidentas, dirigentas, kompozitorius, pedagogas Vytautas Miškinis, svečias iš Latvijos – kompozitorius Rihards Dubra, iš Slovakijos – chorų dirigentas Dr.Milan Kolena, Bratislavos muzikos atlikimo meno universitete dėstantis choro dirigavimą ir grigališkąjį giedojimą. Komisijoje ir festivalio „Cantate Domino“ meno vadovas dirigentas Rolandas Daugėla.

Šeštadienį į Kauno filharmonijos salę rinkosi ankstyvi klausytojai ir chorai – pretendentai į Grand Prix. Pirmieji pasirodė Gdansko kamerinis choras „Tutti e Solo“, šalia jau skambėjusios H. M. Góreckio „Amen“ pasirinkęs Mareko Raczyńskio „Sicut lilium inter spinas“. Rygos mišrus choras „Vivere“ apsiribojo jau dainuotais kūriniais (A. Bruckner ir Ludovico Grossi da Viadana). Nový Jičíno jaunimo choras „Ondrášek“ pakartojo J. Busto „Salve Regina“ ir padainavo naują kūrinį – Zdeněko Lukášo „Veneček“. Pasirodymus užbaigė Ugandos ansamblis „Aba Taamo“, atlikęs dvi Pietų Afrikos šlovinimo giesmes.

Beliko sulaukti galutinio žiuri komisijos sprendimo. Niekam net abejonių nekilo dėl to, kas bus Grand Prix laimėtojas. Skelbiami finalinio turo rezultatai:

Cantate Domino GRAND PRIX (97,33 balai)

– Ondrášek jaunimo choras (Nový Jičín, Čekija), vadovas Josef Zajíček;

I taurė (95 balai)

– Ansamblis „Aba Taano“ (Kampala, Uganda), vadovas Ssenteza Derrick.

II taurė (92 balai)

– Rygos technikos universiteto mišrus choras „Vivere“ (Ryga, Latvija), vadovai Gints Ceplenieks, Sintija Šmite.

III taurė (90 balų)

– Mišrus choras „Tutti e Solo“ (Gdanskas, Lenkija), vadovė Wiktoria Batarowska.

Išdalinti ir specialieji prizai:

Kauno miesto savivaldybės prizas „Už įtaigiausią sakralinės muzikos programos interpretaciją“

– jaunimo choras Ondrášek. Nový Jičín, Čekija. Vadovas Josef Zajíček

Specialusis portalo choras.lt prizas „Išraiškingiausiam chorui“

– Ansamblis „Aba Taano“, (Kampala, Uganda), vadovas Ssenteza Derrick.

Žiūrovų simpatijų prizas –

Ansamblis „Aba Taano“ (Kampala, Uganda), vadovas Ssenteza Derrick.

Festivalį apvainikavo svečių koncertas, po šv.Mišių vykęs Kauno šv.Pranciškaus Ksavero (jėzuitų) bažnyčioje. Klausytojai turėjo galimybę dar kartą pasidžiaugti spalvingo ir artistiško afrikiečių ansamblio „Aba Taano“ pasirodymu. Taip pat dainavo VDU akademinis choras „Vivere cantus“ (vadovas Rolandas Daugėla) bei Latvijos kolektyvai: moterų ansamblis „Guns“, mišrūs chorai „Vivere“ ir „Salve“.

Uždarymo koncerte sekmadienį pasirodė Marijampolės Česlovo Sasnausko kamerinis choras (vadovas Mindaugas Radzevičius) ir Jelgavos moterų ansamblis „Guns“.

Paskutiniai festivalio akordai, užbaigdami trečiosios – Džiaugsmo savaitės etapą ir juos palydint Ketvirtojo šeštadienio vakarą uždegta Angelų arba Meilės žvakė dar labiau priartino Kalėdų šviesą. Ir tapo šviesiau kiekvieno mūsų širdyse.

CANTATE DOMINO konkursas su neprivaloma programa

Kategorija

Choras

Vadovas

Šalis

Balai

Diplomas

A

Jaunučių choras „Želmenėliai“

Valdas Mačiulskas

Marijampolė, Lietuva

79

BRONZOS

M

Kamerinis choras „Discantus“

Gowidlino, Lenkija Slawomir Bronk 80,67

SIDABRO

F

Aba Taano

Kampala, Uganda

Ssenteza Derrick

91,00

AUKSO

M

Ondrášek jaunimo choras

Nový Jičín, Čekija

Josef Zajíček

93,33

AUKSO

F

Schola Cantorum

Gdansk, Lenkija

Slawomir Bronk

85,00

SIDABRO

S

Aba Taano

Kampala, Uganda

Ssenteza Derrick

88,00

SIDABRO

CANTATE DOMINO konkursas su privaloma programa

Kategorija

Choras

Vadovas

Šalis

Balai

Diplomas

B

Ondrášek jaunimo choras

Nový Jičín, Čekija

Josef Zajíček

92,67

AUKSO

F

Moterų vokalinis ansamblis “Guns” Jelgava, Latvija Guna Agruma 84,00

SIDABRO

D

Ozolnieki mišrus choras “Līga” Ozolnieki, Latvija Vilhelms Vācietis 85,00

SIDABRO

D

Rygos technikos universisteto miršus choras “Vivere” Riga, Latvija Gints Ceplenieks, Sintija Šmite 90,00

AUKSO

D

Mišrus choras “Salve” Riga, Latvija Baiba Ozoliņa 76,67

BRONZOS

E

Tutti e Solo Gdansk, Lenkija Wiktoria Batarowska 91,67

AUKSO

F

Aba Taano Kampala, Uganda Ssenteza Derrick 85,33

SIDABRO

Parašykite komentarą